Wandelen voor water

Project foto's

Water verzamelen door kinderen op weg naar school
  1. Water verzamelen door kinderen op weg naar school
  1. Veelal zit het water diep!
  1. Rotaryleden verzorgen gastlessen op de basisschool

Konso in ETHIOPIA
Website doel:

Wandelen voor Water

In de derde week van maart 2013 organiseert de Rotaryclub Baarn Soest de sponsorloop “Wandelen voor Water” voor de bovenbouw groep 7 en 8.

Leerlingen uit groep 7 en 8 ervaren wat leeftijdgenootjes in ontwikkelingslanden moeten doen om aan drinkwater te komen. Zij lopen gemiddeld 6 kilometer met 6 liter water. Tijdens de sponsorloop Wandelen voor Water lopen Nederlandse kinderen met rugzakjes waarin 6 liter water zit een afstand van 6 kilometer. Zij laten zich daarbij sponsoren door familieleden, kennissen etc.

Jaarlijks organiseren Stichting Aqua for All, Simavi, AMREF, ZOA en Akvo deze landelijke campagne. Samen met de steun van watermaatschappijen, Rotaryclubs, kleinere stichtingen en gemeenten doet Nederland echt iets voor schoon water in ontwikkelingslanden.

Rotaryclub Baarn Soest werkt hiermee aan een project van een zanddam (vergelijk het met een spons) in het zuiden van Ethiopië in Konso. Konso is een administratieve eenheid in Ethiopië met een eigen taal en waar zo’n 275.000 mensen wonen. Door middel van zo’n zanddam willen we waterzekerheid bieden in de droge periode door water dat in de regenperiode valt op te vangen. De zanddam voorziet in een waterhoeveelheid voor ongeveer 1.250 mensen. Voordeel is vaste loopafstanden en voor deze arme groep mensen de eerste stap naar zekerheden, waardoor kortere loopafstanden tot water, kans naar school te gaan etc. Er is locaal draagvlak en betrokkenheid. De dam wordt zo dicht mogelijk bij een school gerealiseerd, op een plek waar in potentie een zekere buffer aanwezig is.