wandelen voor water

burgerij
Land begunstiging:

Wandelen voor Water

Afgelopen zomer 2013 gaf een groepje Rotarians van Rotaryclub Vinkeveen-Abcoude de aftrap voor de actie Wandelen voor Water. Zij wilden zelf ervaren wat het is om zes kilometer te lopen met zes liter water op je rug. Dat is namelijk de afstand die kinderen van 10 tot 12 jaar in ontwikkelingslanden moeten lopen om aan drinkwater te komen. Het gewicht viel niet mee en er moest door een enkeling zelfs mee worden gesmokkeld om de afstand te kunnen afleggen.

Wandelen voor Water is een landelijk evenement dat jaarlijks door Stichting Aqua for All wordt georganiseerd. Basisschoolleerlingen uit de groepen 7 en 8 ervaren wat leeftijdsgenootjes in ontwikkelingslanden moeten doen om aan drinkwater te komen: gemiddeld 6 kilometer wandelen met 6 liter water.

Vanaf volgend jaar is onze Rotaryclub steunpunt voor de wandelhappening, die plaatsvindt op 26 maart 2014. Dat betekent dat wij het evenement organiseren en coördineren. In 2014 doen wij dat voor de basisscholen in Vinkeveen en Wilnis. In 2015 zijn de basisscholen in Abcoude en Baambrugge aan de beurt en in 2016 weer die van Vinkeveen en Wilnis.

Op 26 maart 2014 lopen zo'n 340 leerlingen van zeven basisscholen uit Vinkeveen en Wilnis 6 kilometer en laten zich sponsoren door familie, vrienden en bekenden. Met de opbrengst steunen zij het project van de in Wilnis gevestigde Stichting Welzijn Wajir voor de verbetering van (drink)water en sanitatie voorzieningen.

Stichting Welzijn Wajir is een ontwikkelingsorganisatie, die zich sinds 1997 inzet voor het welzijn van de bevolking van Wajir (Kenia). Oud-huisarts Ad Groeneveld uit Wilnis is voorzitter van de stichting. De stichting heeft tot doel om in samenwerking met het lokale partnercomité de armste bevolking van Wajir te ondersteunen op haar weg naar duurzame ontwikkeling en vrede, met respect voor authentieke waarden. De stichting steunt projecten op gebied van onderwijs, gezondheidszorg, vrede en conflicthantering en alternatieve middelen van bestaan. Speciale aandacht is er voor de deelname van jongeren en vrouwen aan deze projecten. In Nederland streeft de Stichting ernaar om sympathie en respect te ontwikkelen voor mensen zoals in Wajir.