Rotaryclub Ootmarsum in teken Shelterboxen

burgerij
Land begunstiging:

November 2014

Wie de afgelopen weken bij Droste’s dineren en logeren in Tubbergen aankomt, ziet daar buiten een grote familietent staan. Het is een tent die in een kunststof box verpakt en voorzien van een uitgekiende uitrusting bij een ramp razendsnel naar de plek des onheils kan worden gebracht: de ShelterBox. Rotary Club Ootmarsum laat dit jaar in het teken staan van deze actie, en zal bij de komende Kerstmarkten In Ootmarsum en Denekamp bijzondere aandacht geven aan de ondersteuning van het project ShelterBox.

Op de website www.shelterbox.nl staat de doelstelling als volgt omschreven:

‘ShelterBox is een internationaal noodhulpfonds dat wereldwijd voorziet in noodonderdak, warmte en waardigheid voor mensen die getroffen zijn door (natuur-)rampen’.

In de box zit allereerst de familietent, geschikt voor ongeveer 10 personen, jong en oud. De uitrusting bestaat onder meer uit slaapmatjes en lichtgewichtdekens, waterfilters of zuiveringstabletten, een gereedschap set, touw en zakken, kook- en eetgerei en een pakketje voor de kinderen met ook kleurboekjes en schoolspullen.

ShelterBox is een bijzonder waardevol project gebleken. De teller staat inmiddels op meer dan 135.000 Shelterboxen wereldwijd sinds 2000. De boxen staan voor een deel in opslag, verspreid over de wereld, klaar voor onmiddellijk gebruik. Maar de meeste boxen hebben hun eindbestemming gedurende de afgelopen jaren al wel gevonden in vele landen. Alleen al in 2014 bewezen ShelterBoxen hun onschatbare waarde bij bijvoorbeeld overstromingen, vulkaanuitbarstingen, aardbevingen en gewapende conflicten in onder meer de Filipijnen, Zimbabwe, Niger, Bosnië en Herzegovina en Iraaks Koerdistan.

Rotaryclub Ootmarsum heeft het project ShelterBox omarmd. In 2014 is de club in staat gebleken met een unieke interne actie al een flink aantal boxen te kunnen kopen voor ShelterBox. Maar er moeten er echt nog een aantal bij! Zeker in dit jaar, dat op vele plaatsen in de wereld onder ellendige omstandigheden moet worden afgesloten. Wij kunnen met ShelterBox een verschil maken.

U kunt Rotary Club Ootmarsum vinden op de komende Kerstmarkten: zaterdag 13 en zondag 14 december in Ootmarsum van 12.00 tot 17.00 uur en in Denekamp op zondag 14 december, ook weer van 12.00 uur tot 17.00 uur. De tent met toebehoren zal te zien zijn op de Kerstmarkt in Ootmarsum. Maar ook in Denekamp…