Wandelen voor Water 2013

burgerij
Plaats en land begunstiging
Bandug Barat in INDONESIA

Wandelen voor Water 2013!

Rotary Schoonhoven was op 22 maart 2013 een steunpunt voor het landelijke Wandelen voor Water. In Schoonhoven en Lopik lopen er zo’n 550 kinderen van de basisscholen (groep 7 en 8). Zij maakten mee wat leeftijdsgenoten in Afrika dagelijks meemaken: 6 km lopen met 6 liter water. In ontwikkelingslanden een van de dagelijkse klusjes van kinderen.

Brief van Shanti:

Mijn naam is Shanti, ik ben een meisje van 8 jaar en woon in Cipeundey. Mijn dorp ligt in Indonesie in de regio Bandung Barat. Het is een heel mooi dorp. Ons dorp is het leukste dorp om in te wonen alleen zouden we heel graag schoon water hebben. We hebben namelijk geen goed water en daardoor worden er kinderen ziek. Heel erg ziek.

In mijn taak binnen ons gezin, is om elke dag water te halen. Voordat ik s’morgens naar school ga loop ik eerst vier kilometer met een vat. Hierin kan 6 liter water. Als ik thuis kom uit school moet ik weer water halen. Soms s’avond nog een keer.

Ik ben heel erg blij dat jullie geld inzamelen voor een waterkraan in ons dorp. Hierdoor krijgen we schoon water in ons dorp en hoef ik niet meer elke dag zover te lopen en worden de kinderen ook niet meer ziek.

Groetjes Shanti

Doel

De regio Bandung Barat ligt op West Java. Het is gelegen in de drie hoek Bandung, Bogor, Jakarta. Het watersysteem in dit gebied is niet echt goed en niet voor alle mensen voldoende. De kwaliteit van het water is slecht en ook de sanitaire voorziening zijn gebrekkig of ontbreken in het geheel.

o

Regio Bandung Barat bestaat uit 18 woongemeenschappen (desa’s), die geen of slechte voorzieningen hebben.

o

Doel: de bewoners zo’n 19.500 gezinnen te voorzien van goede sanitatie en schoon drinkwater. En dit voor 2016.

o

De lokale overheid te trainen in het onderhouden van het systeem en innen van geld.

o

Eerste Dorp, Nyenang is in 2012 gereed gekomen, gerealiseerd door 6 rotary clubs samen met Simavi.

o

Voor het 2e dorp Cipeundey zal binnenkort met de werkzaamheden worden gestart.

o

Plan voor het 3e en 4e dorp is gereed, maar er is nog financiële steun nodig om ook de plannen voor deze dorpen begin 2014 gerealiseerd te krijgen.

o

Kosten per dorp gemiddeld € 50.000.

Opbrengst

Na de tocht van 6 km dwars door het oude centrum van Schoonhoven werd het (sloot)water afgegeven in het watermeubel op de dam! Maar de kinderen deden het niet voor niets! Ze waren gesponsord door ouders, buren, vrienden en familie. Daarmee verzamelden zij maar liefst 13.267 euro! Mogelijk wordt deze opbrengst nog verdubbeld.

Het project werd georganiseerd iamenwerking met Daphne Foundation en met hulp van onder meer Spomuza, Het Bastion, alle basisscholen en gemeente Schoonhoven