Gezonde start, een gezondere toekomst

Projectgegevens

Doelcode
jeugd
Land begunstiging:

“Gezonde start, een gezondere toekomst”

Ieder kind op Walcheren met een gevulde maag naar school

Fundraising evenement voor educatie over goede en gezonde voeding, dit voor Walcherse basisschoolleerlingen.

Waarom dit evenement?

·

Landelijk gaat bijna 1 op de 7 basisschoolleerlingen zonder ontbijt naar school (http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/bijna-1-op-7-kinderen-zonder-ontbijt-naar-school d.d. 04-11-2013).

·

Dit komt vaak door onvoldoende kennis over het belang van een gezond ontbijt, maar soms is de oorzaak geldgebrek bij de ouders.

·

Hierdoor krijgen te veel kinderen (en één is al teveel!) dagelijks niet genoeg voedingsstoffen binnen voor een noodzakelijke gezonde ontwikkeling.

·

Bekijk bijv. www.schoolontbijt.nl voor informatie over het Nationale Schoolontbijt. De 12e editie werd dit jaar gehouden van 3 t/m 7 november.

Doelen:

·

6 weken lang wordt een gezond ontbijt geleverd aan alle klassen van een Walcherse basisschool. Dit wordt vervolgens herhaald op 6 andere scholen, dus 42 weken lang, in samenwerking met de betreffende scholen.

·

Met actieve medewerking van lokale leveranciers worden bedrijfsbezoeken georganiseerd met workshops over groenten, fruit, brood, zuivelproducten, vlees etc. Tijdens deze workshops wordt er onder meer gebakken, gekookt, geproefd en geleerd.

Gevolg?

Leerlingen doen op een leuke en educatieve manier kennis op over gezonde voeding en worden zich tegelijkertijd bewust van het belang van een gezonde voeding, voor nu en voor later. Daarnaast zorgt het geleverde ontbijt voor een gezonde start van de dag.