Mandala actie

Hengelo in NETHERLANDS
Website doel:
www.rotary.nl/hengeloo

Rc Hengelo in samenwerking met het SIZ bieden kleur aan keukentafels: ‘De verveling slaat toe’

BORNE/HENGELO - Ze wil kleur bieden aan keukentafels, in gezinnen die dat het hardst nodig hebben. Annemarie Evers (54) uit Borne zet een bijzondere actie op. De uitvaartleidster bedacht om tafeltekeningen en kleurpotloden te bezorgen op misschien wel tweeduizend adressen. Om samen kleurend de coronasleur te doorbreken.

De vlotgebekte Annemarie bezocht een bejaarde dame in Het Dijkhuis, toen dat nog kon. Evers had zo met haar te doen, dat ze kleurplaten en potloden kocht. „Ik ben simpelweg naar de Action gegaan en heb veel ingeslagen, ook mandala-tekeningen.” Toen Annemarie haar cadeautje in Het Dijkhuis afleverde, kreeg ze een vertederend bedankje: ‘Nu ga ik een kleurplaat voor mijn kleinkinderen maken’, zei de weduwe. Andere tekensetjes zijn uitgedeeld onder zelfstandig wonende huurders in de instelling.

Zorgers vanaf 4 jaar

Ze kreeg het idee haar brainwave uit te rollen. Annemarie legde contact met Lenneke Herben (58) en Wesley Elfers (42), verbonden aan de Stichting Informele Zorg Twente. Zij is mantelzorg-consulente in Borne, hij steunt mantelzorgers, van 4 tot 21 jaar. „Zulke jonge kinderen hoeven nog niet voor een ziek familielid te zorgen, maar máken zich wel zorgen. Vanaf ons vierde jaar komt het besef dat, bijvoorbeeld, iemands vader of moeder ‘anders’ is”, vertelt Wesley.

Vanaf ons vierde jaar komt het besef dat, bijvoor­beeld, iemands vader of moeder ‘anders’ is

Wesley Elfers, Stichting Informele Zorg Twente

Kleurrijk

Lenneke en Wesley hebben niet alleen kijk op Twentse gezinnen die het moeilijker hebben, zeker in deze barre tijden. Zij beschikken ook over contacten en gegevens. Het duo kan de ‘doelgroep’ voor deze kleurrijke actie bereiken. Annemarie, lid van de Rotary Hengelo, benaderde haar netwerk. Steun komt van veel kanten. Een kennis drukte haar op de markt 20 euro toe. Het Twents Noaberfonds maakte 2000 euro over en het Lokaal Fonds Hengelo 2500 euro. Er is meer onderweg.

Geplunderd

De Action was al geplunderd, ook de Hema is leeggekocht. Bovendien schakelde Annemarie de Bornse kunstenares Ellen Klasens (58) in. Zij ontwerpt tafeltekeningen, die mensen samen kunnen kleuren. Zij stond meteen een voorraad tekeningen af.

Ellens dochter Ester (32) helpt vrijwilligers optrommelen om de kleurplaten en potloden in te pakken. Dat gebeurt met verstand. De inpakkers dragen handschoenen en pakken de sets in doorzichtige pedaalemmer-zakken. Evers: „Die gaan een week in quarantaine.” Een pakket kost rond 10 euro. Er is budget voor 900 stuks, de Bornse ploeg rekent op meer.

Bakje chips

Zitten mantelzorgers te wachten op kleurplaten? Wesley: „Zeker, de verveling slaat toe. Dat geven vooral jongeren aan. Nu kunnen ze lekker met een mandala om tafel, bakje chips erbij. Samen tekenen betekent ontspannen, in de pressurecooker waar gezinnen in zitten.” Volgens Lenneke onderstrepen de sets een gevoel van saamhorigheid. „Dit kun je doen met je dementerende partner en straks, na corona, met je kleinkind.’’

Potentiële ‘klanten’ wordt gevraagd of ze een set willen krijgen. Rond Pasen bezorgen Annemarie’s mede-Rotarians de pakketten, tot aan voordeuren. Evers hoopt dat de actie aanslaat. „Ons streven is er tweeduizend uit te delen.” Kleur en fleur biedend.

Bijdragen zijn welkom op de Stichting Rotary Helpt, met rekeningnummer NL96 SNSB 0909 4155 28. Het e-mailadres is eenbeetjekleur@gmail.com