Rotary Highland Games Velsen 2009

Plaats en land begunstiging
Machakos Kenia; Velsen; Kenia; Burundi in ---

HIGHLAND GAMES 2009 GESLAAGD

De Highland Games 2009 zijn geslaagd! Op zaterdag 6 juni 2009 organiseerde de Rotary Club Velsen (RCV) in Park Velserbeek de traditionele Highland Games. Het betrof al weer de 7e editie van deze bijzondere tweejaarlijkse activiteit. Het bestuur van de RCV en de organisatoren kijken terug op een zeer geslaagde dag.

Er deden 26 teams mee aan de Highland Games. De deelnemende teams konden met elkaar hun mentale- en fysieke krachten meten en wedijveren voor de hoofdprijs: een 3-daagse minicruise voor het winnende team met partners naar Newcastle met DFDS Seaways. Het winnende team was de Brandweer van Velsen.

Vier profiterende projecten

Met de hulp van veel sponsoren uit het bedrijfsleven, het inleggeld van de teams en de omzet uit de catering ter plaatse is er maar liefst € 45.000,00 (vijf en veertig duizend) “opgehaald” voor vier goede doelen. Deze zijn:

- het waterproject in Kenia

- het Bijna Thuis Huis Velsen

- Childslife Kenia

- Stichting Thuja.

In samenwerking met de Rotary Club Machakos in Kenia worden drinkwaterprojecten gefinancierd. Deze projecten helpen het regenwater, dat maar enkele malen per jaar valt, beschikbaar te houden voor consumptie. De RCV wil haar betrokkenheid bij dit waterproject graag voortzetten.

In het Bijna Thuis Huis Velsen kunnen mensen in de terminale fase van hun leven liefdevol worden begeleid en verzorgd door hiertoe opgeleide vrijwilligers.

Childslife is sinds 1998 werkzaam in Kenia en houdt zich met diverse activiteiten bezig zoals voedselhulp, bouwen en meubileren van scholen. Childslife blijft verbonden aan alle door haar geïnitieerde projecten. Contact en nazorg vinden onafgebroken plaats.

Om honger en ontbossing in ontwikkelingslanden te bestrijden kweekt de Stichting Thuja samen met lokale organisaties fruitbomen en palmen. Een simpel concept, maar met geweldige resultaten zoals voedsel, werk, ontwikkeling en groeiende bomen. Stichting Thuja heeft in 2007 in Burundi in samenwerking met een lokale organisatie 50.000 fruitbomen gekweekt. De 50.000 fruitbomen zijn in november van dat jaar verdeeld onder de lokale bevolking. Ongeveer 8000 gezinnen hebben ieder 5 verschillende soorten fruitbomen ontvangen die zij hebben geplant op hun eigen stukje grond.

Waarom zijn de Highland Games zo belangrijk voor de RCV?

De RCV stelt zich ten doel bij te dragen aan de verwezenlijking van het dienstideaal van de Rotary door het verlenen van steun aan personen die hulp behoeven en aan instellingen van algemeen maatschappelijk belang die zich de bestrijding van bepaalde maatschappelijke noden tot taak stellen. Lokale, nationale en internationale initiatieven kunnen in aanmerking komen voor een financiële bijdrage.

Mede met de opbrengsten van de Highland Games kan de RCV haar doelstellingen verwezenlijken. De organisatoren van de Highland Games zijn zeer verheugd te zien dat een groot aantal sponsoren bereid was bij te dragen aan het welslagen van de games. Het bestuur van de RCV en de organisatoren van de games zijn een ieder veel dank verschuldigd voor alle vormen van betrokkenheid, deelname en inbreng.