Een Zaans event, een Zaanse organisatie

1. Voorbereiding (Z)aan de Wandel
  1. (Z)aan de Wandel
  1. (Z)aan de Wandel finish
  1. (Z)aan de Wandel voor elkaar!

Projectgegevens

Amsterdam en Zaanstad in NETHERLANDS
Website doel:
www.avl.nl

De afgelopen jaren hebben steeds meer mensen [Z]aan de Wandel in het hart gesloten. Waar we 11 september 2011 begonnen met 1200 wandelaars en een opbrengst van €27.500, liepen er in 2014 ruim 2500 mensen mee en kwam de opbrengst op €65.000!

Initiatiefnemer van [Z]aan de Wandel is Dick Dekker, mede-eigenaar van ProMobility te Wormerveer: “In 1981 werd bij mijn moeder, destijds veertig jaar, de diagnose borstkanker gesteld. Er moest een borst bij haar worden afgezet. Als tiener van achttien jaar besef je niet wat voor impact dat heeft op je moeder. Mijn ouders waren in die tijd eigenaar van Café De Kroon in Wormerveer en samen met mijn vader en broer hield ik het huishouden en De Kroon draaiende. Je staat dan niet zo stil bij de gevolgen van deze vreselijke ziekte. In 1990 werd bij mijn moeder voor de tweede keer borstkanker geconstateerd. Uiteindelijk heeft zij de strijd tegen de ziekte verloren en overleed zij tot ons groot verdriet in 1994 op 53-jarige leeftijd.

Nu, dertig jaar later wordt nog steeds dagelijks de diagnose borstkanker gesteld, in de meeste gevallen bij vrouwen. Dat trekt een enorme wissel op het leven van deze vrouw en haar directe omgeving. Het is daarom heel belangrijk dat er geld beschikbaar is én blijft voor de strijd tegen deze ingrijpende ziekte. Vanwege mijn achtergrond wil ik graag een bijdrage leveren aan de strijd tegen borstkanker. Daarom ben ik in 2011 gestart met [Z]aan de Wandel, een gezellige wandeltocht door de mooie Zaanstreek, om geld in te zamelen voor onderzoek, preventie en behandeling.” Vanwege de groei van het event werden in 2013 de vijf samenwerkende Rotary’s Zaanstreek organisatiepartner van [Z]aan de Wandel. Vanaf 2014 hebben zij het gehele evenement zelfs geadopteerd. En ook in 2016 zetten de vijf Zaanse Rotary’s hun schouders weer onder dit prachtige Zaanse evenement!