Rubya Hospital Tanzania

burgerij
Land begunstiging:
---

In Rubya Hospital in noordwest Tanzania is onze club sinds een jaar bezig met automatisering. In dit ziekenhuis hebben we als tropenartsen vanaf 1978 vele jaren gewerkt en opnieuw in 2002 en 2003. Ik ben sinds begin oktober weer in Rubya om verder te werken aan het ICT project, waarbij we ook een internet aansluiting willen maken. Mijn vrouw Fia is ruim een week later gekomen met een delegatie Zonta-dames die een dag of 5 in Rubya zijn gebleven. De Zonta heeft door de jaren heen hier veel geld in opleiding gestoken van nurses.

Sinds ik in februari met Bert Blokhuis hier ben geweest hebben ze in het ziekenhuis heel veel op eigen kracht gedaan, zo veel dat alle patiënten nu digitaal worden ingeschreven en ook digitaal hun rekening krijgen waardoor ze beter betalen. Ook de registratie van de pharmacy (medicijnvoorziening) is nu al volledig digitaal. Op dit moment wordt het systeem verder uitgebreid, internet wordt aangelegd, de spreekkamers van de dokters worden aangesloten, alles is hier in een stroomversnelling geraakt.
In Kishuro dispensary, een project van onze club sinds 2006, is alles spic en span, water is aangelegd naar het weeshuis, waarvoor wij pas een maand geleden het geld hadden overgemaakt.
Fia en ik reorganiseren de stores samen. Hier wordt iets bewaard, daar liggen stokoude spullen rijp voor het museum en weer ergens anders vinden we vrijwel nieuwe operatie-instrumenten of een levende slang.
We vervelen ons dus geen seconde! En het is nog heerlijk weer ook!

Tot een volgende update.
Erik de Vries