Tour de Soes

Plaats en land begunstiging
Schagen in NETHERLANDS

Tour de Soes: het leukste fietsevenement van Noord-Holland

Op 1 juli 2018 is het weer zo ver: het meest complete en sportieve evenement van Rotary vindt weer plaats. Duizenden deelnemers komen in beweging tijdens de familie-fietsdag in de Noordkop. Wielrenners, tourfietsers, gezinnen en e-bikers kunnen kiezen uit, ook dit jaar weer, unieke fietsroutes van 120, 60, 30 en zelfs 15 km. Duizenden deelnemers en honderden sponsoren dragen allemaal een bedrag bij aan goede doelen: een combinatie van jeugd, sport of educatie, zorg, en dat alles regionaal.

Tour de Soes (ja, Soes met oe, zoals de roomsoes), is ontstaan uit een Warmenhuizens dames-zondagochtend-fietsclubje, onderweg koffie met, inderdaad, een slagroomsoes. Op een goed moment besloten de dames één keer per jaar meer fiets-wielrenfanaten uit te nodigen en een klein bedrag te laten doneren voor het goede doel. Na een paar jaar liep het wat uit de hand, veel deelnemers en een ingewikkelde organisatie. Vanaf dat moment bood Rotary Harenkarspel aan om de organisatie op zich te nemen.

Nu, meer dan 15 jaar later, is Tour de Soes uitgegroeid tot een jaarlijks terugkerend evenement, altijd op de eerste zondag in juli, altijd voor tourfietsers, gezelligheidsfietsers en gezinnen (met zelfs deelnemers uit Engeland). Altijd gesponsord door bedrijven en particulieren, altijd met een bescheiden entreegeld en ook altijd met, op alle startplekken een gezellige nazit met levende muziek. En inmiddels opgepakt door vier Rotaryclubs in de kop van Noord-Holland. Nog meer deelnemers in beweging, nog meer opbrengsten voor de goede doelen die de clubs, binnen de randvoorwaarden, zelf kiezen.

En de volgende twee buurclubs staan voor 2019 al in de startblokken om Tour de Soes verder uit te rollen, net zo enthousiast en met net zo veel inzet als de huidige. De aangesloten clubs kunnen Tour de Soes, binnen de oorspronkelijke randvoorwaarden, organiseren met eigen inzet, ideeën en initiatieven. Is er nog iets beters te bedenken voor de onderlinge binding?

Kortom: Tour de Soes 2018 belooft weer een fantastisch evenement te worden: de hele Noordkop sportief in beweging, tienduizenden euro’s voor goede doelen, goed voor de onderlinge binding tussen clubs en clubleden en met het doel om over een aantal jaren heel Noord-Holland mee te laten doen.

Tour de Soes, het leukste fietsevenement van Noord-Holland, voor meer informatie kijk op www.tourdesoes.nl